Півтора місяця тому розпочав свою повноцінну діяльність «Прилуцький центр професійного розвитку педагогічних працівників» Прилуцької міської ради Чернігівської області. Центр – це новостворена юридична особа комунальної форми власності.
Можливо, у багатьох педагогів виникають думки, що відбулося просто переформатування міського методичного центру, що був структурним підрозділом управління освіти. Хочемо зазначити, що це не просто зміна назви установи, це зовсім інші функції та завдання, які постали перед працівниками Центру.
Центр уже не проводить олімпіади і конкурси для учнів, не займається замовленням та доставкою підручників для шкіл, гімназій та ліцеїв, не бере участі у підготовці питань з контролю діяльності закладів освіти міста.
Натомість, основним завданням Центру є сприяння професійному розвитку педагогічних працівників закладів дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти міста та надання їм психологічної підтримки.
Положення про Центр професійного розвитку педагогічних працівників, яке запропонувало Міністерство освіти і науки України, визначає завдання центрів, але не прописує моделей їх реалізації, саме тому наш Прилуцький Центр сьогодні напрацьовує свій власний досвід.
Перші труднощі, які постали перед директором – створення установчих документів Центру. Завдяки кропіткій роботі директора та працівників, нормативна база Центру розроблена. Підготовлено проєкт головного документу діяльності Центру – «Стратегію розвитку комунальної установи «Прилуцький центр професійного розвитку педагогічних працівників» до 2024 року, який буде подано на затвердження сесією Прилуцької міської ради.
Педагогічні працівники Центру зараз активно працюють над підвищенням фахового рівня, адже посадові функції і ролі консультантів суттєво розширилися. Певні види роботи з педагогами вимагають бути фасилітаторами, менеджерами, методистами, супервізорами, тьюторами, експертами та модераторами. У грудні директор, консультанти та психолог Центру пройшли онлайн-навчання на базі Українського відкритого університету післядипломної освіти при Університеті менеджменту освіти Академії педагогічних наук України.
З першого дня роботи було зрозуміло, що без налагодження успішних комунікацій з керівниками закладів освіти та безпосередньо з педагогами, неможливо чітко зрозуміти, який обсяг та зміст роботи мають виконувати працівники Центру. Тільки партнерська взаємодія дасть можливість надавати педпрацівникам закладів освіти фахові консультації, здійснити супровід їхнього професійного зростання.
З чого починати, якщо живому спілкуванню з педагогічними працівниками перешкоджають карантинні обмеження? На вимогу часу було створено на Google-диску спільну платформу для працівників Центру. Це дало можливість зберігати усю необхідну інформацію на серверах у хмарі та ділитися нею в Інтернеті з педагогами міста.
Щоб вивчити запити та потреби педагогів, необхідно було провести анкетування. У звичному для всіх режимі це зробити було неможливо. Ми успішно набували нові знання та навички, які були вкрай необхідними. Навчилися створювати в Google Формах анкети для опитування та використовувати автоматичний аналіз вихідних даних в Google Таблицях.
До онлайн-опитування ми запросили педагогічних працівників дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних закладів освіти міста. Відгукнулися більше п’ятисот педагогів, із них 36 – молоді колеги.
Ми плануємо повністю оновити вектор взаємодії з педагогами на рівні міських методичних об'єднань. І саме завдяки відвертим відповідям респондентів, ми для себе чітко окреслили першочергові завдання та пріоритети, які лягли в основу організації діяльності професійних педагогічних спільнот. Ми розуміємо, що педагогічні спільноти матимуть успішне майбутнє, якщо стануть для педагогів позитивним середовищем для спілкування, обміну досвідом і розв’язання професійних питань.
Переважна більшість опитаних обрали прийнятною для себе групову форму роботи – професійну спільноту педагогів свого фаху з різних закладів освіти. До 40% учасників анкетування виявили бажання брати участь у роботі тематичних спільнот.
Протягом січня Центром організовано роботу тридцяти шести мережевих спільнот та п'ятнадцяти міських професійних спільнот педагогічних працівників. П'ять мережевих та п'ять професійних спільнот створені з метою здійснення методичного супроводу керівних кадрів закладів освіти міста.
На запити педагогів ми спланували в ході роботи професійних педагогічних спільнот опрацювати питання інноваційної діяльності, організації дистанційного навчання, методичного забезпечення освітнього процесу, ведення шкільної документації та ряд інших питань.
Розпочне свою роботу і «Школа молодого педагога», адже ця категорія освітян як ніхто потребує підтримки на початку своєї професійної діяльності. Молодими педагогами буде опікуватися і психолог Центру. Заплановано проведення тренінгів психологічного проєктування професійного становлення молодих педагогів.
Умови карантину поставили педагогів міста у певні рамки. Дистанційна форма навчання внесла зміни в педагогічну діяльність. Результати опитування свідчать про те, що педагоги втомилися від роботи в онлайн-режимі. 81% респондентів схиляються до такої форми організації взаємодії з колегами, як живе спілкування у професійній спільноті. Сподіваємося, що ближче до весни у нас уже буде можливість збиратися разом, щоб отримувати новий досвід, бачити поруч колегу, відчувати її настрій.
А поки що працівники Центру надають адресні індивідуальні консультації як онлайн, так і при безпосередній зустрічі. Таких консультацій уже проведено понад шістдесят. Педагогів цікавили такі питання: впровадження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти); оцінювання якості освіти в ЗДО; діяльність інклюзивних груп в ЗДО; сертифікація вчителів початкових класів; оформлення методичних рекомендацій та супровідних документів на науково-методичну раду Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д.Ушинського; дистанційне навчання; порядок проведення та оцінювання практичних робіт з природничих дисциплін; реєстрація на пробне ЗНО-2021; оформлення та написання науково-дослідницьких робіт учнів – членів МАН; організація експериментальної роботи; участь в онлайн-навчанні вчителів фізичної культури; матеріальне забезпечення викладання предмета «Захист України», участь в Інтернет – марафоні «Комплексне рішення: кейс для вчителів початкової школи» та інші.
Психологом Центру надано близько двадцяти консультацій за такою тематикою: робота психолога в інклюзивній групі ЗДО; здійснення практичним психологом корекційно-розвиткової роботи з дітьми дошкільного віку; роз’яснення положень професійного стандарту «Практичний психолог закладу освіти»; залучення практичного психолога ЗДО до гурткової роботи з дітьми; робота психологічної служби закладу освіти в рамках підготовки до інституційного аудиту. На запит фахівців психологічної служби Прилуцької гімназії № 1 імені Георгія Вороного та з метою підготовки до інституційного аудиту було налагоджено взаємодію із практичним психологом і соціальним педагогом Ніжинської гімназії № 2, де уже було проведено інституційний аудит.
На запит педагогічних працівників закладів освіти підготовлено методичні рекомендації «Внутрішній контроль якості освіти в ЗДО»; «Освітня програма закладу дошкільної освіти»; «LEGO-технологія ― чарівні цеглинки успіху»; «Організація роботи груп подовженого дня, які функціонують при ЗДО»; «Організація освітнього простору в інклюзивній групі», «Перелік та оформлення матеріалів для розгляду методичних рекомендацій на науково-методичній раді Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д.Ушинського»; «Добірка матеріалів для організації та впровадження дистанційних технологій в ЗЗСО»; «Планування підвищення кваліфікації педагогічних працівників в ЗЗСО».
Підвищення кваліфікації педагогів – окремий напрямок роботи Центру. Саме центри професійного розвитку педагогічних працівників мають інформувати освітян про шляхи підвищення кваліфікації. Для цього ми розпочали роботу з формування та оприлюднення бази даних програм підвищення кваліфікації.
Навчання на курсах підвищення кваліфікації – це обов’язок педагога, в той же час за новими нормативними вимогами педагоги отримали право на вільний вибір таких курсів, чого раніше не було. Щоб учитель зробив такий вибір, він має знати, а з чого можна вибрати? Працівники нашого Центру готові надавати допомогу прилуцьким освітянам у питаннях організації їхньої самоосвіти та підвищення кваліфікації.
Групові форми роботи були проведені працівниками Центру у режимі онлайн. Це онлайн-діалог із заступниками директорів з виховної роботи закладів загальної середньої освіти «Організація виховної роботи в умовах карантину»; онлайн-консультування вихователів-методистів закладів дошкільної освіти з питання впровадження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти у новій редакції); онлайн-брифінг директора Центру Світлани Чернякової із директорами закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти, заступниками директорів з навчально-виховної роботи щодо створення Стратегії розвитку Центру та планування роботи на 2021 рік.
До уведення обмежень локдауну встигли провести круглий стіл для вчителів початкових класів закладів загальної середньої освіти міста по питанню сертифікації педагогічних працівників у 2021 році, де виступила учитель початкових класів Прилуцької гімназії № 5 імені Віктора Андрійовича Затолокіна Олеся Герасименко, яка власним досвідом участі у сертифікації 2020 року мотивувала колег до роботи з визнання їхнього професіоналізму.
Ми чітко розуміємо, що професійний розвиток педагогічних працівників неможливий без самоосвіти. Саме тому ми маємо мотивувати їх, показати їм шлях самоосвіти, допомагати їм просуватися у власному досвіді.
Розвиваюче професійне середовище – це саме те, що необхідно створити для педагогів. Для реалізації цього задуму ми розпочали роботу над плануванням
«Проєктів професійного розвитку».
Це такі проєкти: «Професійне зростання молодого педагога «Малими кроками до успіху» для молодих педагогів закладів освіти; проєкт- практикум «Для того щоб навчитись розв’язувати задачі – їх потрібно РОЗВ’ЯЗУВАТИ» для вчителів природничо-математичних дисциплін; «Модель сучасного уроку: новітні методи та підходи до навчання в умовах нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» для вчителів суспільно-гуманітарних дисциплін; «Застосування методів дослідницьких проєктів на уроках у початкових класах в рамках реалізації Концепції НУШ».
Ми відкриті для спілкування. Ми чекаємо зворотного зв’язку.
Наша сторінка є в соціальній мережі Facebook. На завершальному етапі розбудова офіційного сайту Центру, який стане основним комунікаційним майданчиком для спілкування працівників Прилуцького центру професійного розвитку педагогічних працівників з освітянами міста https://pcprpp.uopmr.gov.ua . Сайт передбачає можливість звернення педагогів до працівників Центру через «Віртуальний методичний кабінет». Для отримання відповіді на запити, педагогові необов’язково вказувати своє прізвище, нам достатньо буде знати лише його електронну пошту. Зайшовши на сторінку «Психологічна підтримка», педагоги зможуть листуватися з психологом Центру.
На стадії становлення хочемо побажати нашому Прилуцькому центру професійного розвитку педагогічних працівників таких педагогів – замовників наших послуг – які спільно з нами будуть писати свою професійну біографію та проєктувати власний подальший професійний розвиток.
Світлана Чернякова, директор КУ «Прилуцький центр ПРПП»
Ірина Огорілко, психолог КУ «Прилуцький центр ПРПП»