Педагоги часто зустрічаються з емоційним напруженням, яке спричиняє стан стресу на робочому місці. Керівники не є виключенням і потребують психологічної підтримки. Психолог КУ «Прилуцький центр професійного розвитку педагогічних працівників» Ірина Огорілко, яка після проходження навчання є тренеркою програми «Професійне зростання та емоційна підтримка педагогів», розробленої фахівцями Києво-Могилянської академії в рамках проєкту «Безпечний простір», 07 листопада 2024 року провела для директорів закладів освіти тренінг «Навчаємося долати стрес самостійно».
Основною метою тренінгу було формування у керівників навичок самостійного психоемоційного відновлення, розвиток загальних педагогічних навичок, створення атмосфери, що сприяє особистісному розвитку.
Взявши елементи програми «Професійне зростання та емоційна підтримка педагогів», якою уже охоплені педагогічні працівники закладів загальної середньої освіти, психолог опрацювала з директорами ЗДО та ЗЗСО перший блок, який називається «Самодопомога».
Так як учасники тренінгу знають один одного, то вправа на знайомство «Ініціали якостей» полягала в тому, що кожен називав своє ім’я, прізвище і дві свої позитивні якості, назва яких починалася з тих самих літер, що й ім’я та прізвище. Було цікаво.
Для ефективної спільної взаємодії прийняли правила роботи в групі, яких дотримувалися протягом проведення тренінгу.
Навели приклади стресових ситуацій у професійній діяльності. Перш ніж почали вчитися самостійно долати стрес, розібралися, а що ж це таке – стрес? Учасники по черзі називали своє розуміння стресу. Психолог узагальнила інформацію.
Також проговорили про емоційні, поведінкові та фізичні ознаки стресу. Велику увагу приділили з’ясуванню, що може бути стресорами. Обговорюючи це, психолог пояснила учасникам, що найбільший стрес людина отримує, коли потрапляє в ситуацію, яку не може контролювати або впливати на неї. Тоді вона має вибір – зосередитися на проблемі або на власних емоціях та реакції і спробі їх контролювати.
Виконуючи наступні вправи, аналізували, який стрес та його фактори найпоширеніші на роботі; як реагують на стрес. Зробили «карту тіла», замалювавши зони тіла, де відчувають найбільшу напругу під час стресових ситуацій. Психолог дала пояснення, що є самодопомогою в стресовій ситуації.
Активно попрацювали в парах. Згадали ситуації протягом останнього тижня, які були для учасників тренінгу стресовими. Зосередили свою увагу на тому, як реагували тоді і як реагують на стрес зазвичай. Оцінили це по шкалі від 0 до 10.
Що мені допомагає заспокоїтися в складних ситуаціях? – про це також поговорили в парах.
Кожний проаналізував, які приємні справи приносять їм задоволення та розслаблення. На основі цього склали «Аптечку своїх ресурсів» та записали п’ять кроків (справ), які допомагають зосередитися та долати стрес.
Усі учасники активно долучилися до складання «Аптечки ресурсів від колег». Психолог ледь встигала занотовувати на фліпчарті ідеї та пропозиції.
Говорячи про стрес, психолог звернула увагу учасників на такі канали: тіло, емоції, віра, соціум, уява, когніція. Якщо під час стресу людина робить речі, які її уберігають, значить її канал працює.
В кінці тренінгу психолог прочитала притчу, основним меседжем якої була важливість говорити один з одним, озвучувати те, чого хочемо, що є для нас прийнятним, а що навпаки – неприйнятним.
Хоча темою тренінгу було питання самодопомоги, психолог пояснила, що іноді цього недостатньо для подолання наслідків стресу і людина потребує допомоги іншої людини, де важлива взаємодія, підтримка та емпатія. Вагомим ресурсом, на який може розраховувати педагог, завжди залишатиметься підтримка колеги. У професійному колі важливо мати «людину довіри», яка буде достатньо близькою, щоб у кризовій ситуації можна було звернутися до неї.
Підсумовуючи свою роботу, усвідомили, щоби долати стрес, варто знати свої реакції на стрес; знати, як надавати першу самодопомогу; плекати внутрішній ресурс (щоби бути стійкими до викликів).
В ході проведення тренінгу психолог запропонувала учасникам вправи-руханки «Моя бразильська бабуся», «Міссіс Мамбл». Було дуже емоційно та весело.
Тренінг проводився у приміщенні Молодіжного простору «DUMKA», за що щиро вдячні начальниці відділу сім’ї, молоді та спорту Прилуцької міської ради Олені Чабак.
Психолог Прилуцького центру ПРПП Ірина Огорілко, працюючи з директорами ЗДО та ЗЗСО, отримала позитивний зворотний зв'язок, бо усі вони були активними, налаштованими на нові знання про себе, про свій емоційний стан, почуття, потреби.