В рамках реалізації Міжнародного проєкту «SAFE SPACE – Невідкладна психосоціальна підтримка для учнів та шкільних вчителів», яким опікується Австрійська агенція з питань міжнародної співпраці в освіті і науці (OeAD), фахівці Прилуцького центру професійного розвитку педагогічних працівників, зокрема директор Світлана Чернякова та психолог Ірина Огорілко продовжують своє навчання як тренери.
Змістовне наповнення програми з професійного зростання та емоційної підтримки педагогів розробили фахівці кафедри психології та педагогіки Національного університету «Києво-Могилянська академія». Серед них є Ольга Федорець, тренер-супервізор Центру психічного здоров’я і психосоціального супроводу Національного університету «Києво-Могилянська академія», та Маріанна Тропіна, психологиня й супервізорка Української спілки супервізії та коучингу. Саме ці висококваліфіковані спеціалісти навчають фахівців центрів ПРПП із десяти областей України задля можливості здійснення навченими тренерами професійної супервізії та коучингу – системи підтримки педагогів, що допомагатиме їм дослідити проблемні ситуації, зрозуміти свої складні емоційні реакції на ці ситуації та знайти варіанти їх ефективного вирішення.
Окрім онлайн супервізій, які проводяться щотижня, фахівці центрів ПРПП беруть участь в онлайн тренінгах. Таких тренінгів уже було два – 04 грудня та 18 грудня 2024 року. Вони проходять в режимі інтенсивної групової роботи з 9-ї до 16-ї години з невеличкими перервами.
Чому вчать на тренінгах? Що таке супервізія? Мета і завдання супервізії. Хто такий супервізор? Алгоритм супервізії. В яких випадках застосовується? Що таке коучинг? Мета і завдання коучингу. Хто може проводити наставництво і коучинг у школі? Хто такий коуч, в чому його відмінність від супервізора? Програма підготовки коучів у закладі освіти. Організація процесу індивідуального коучингу. Рекомендації з впровадження.
В останні роки супервізія активно впроваджується в педагогічне середовище як важливий інструмент підтримки вчителів. Супервізія – це специфічна форма підтримки, яка допомагає вчителю бачити більш широкий контекст взаємостосунків з учнями, колегами, адміністрацією, рефлексувати; розуміти емоційний вплив на процес взаємодії та навчання; мотивувати піклуватись про себе; стимулювати професійне навчання та пошук нових знань. Супервізія – це можливість «піднятися вгору» та побачити з іншої перспективи складну ситуацію у своїй роботі. Це можливість розділити власні думки, сумніви, занепокоєння, зрозуміти свої складнощі, почути інший погляд та розділити відповідальність з іншими.
Коучинг – це інструмент підвищення ефективності взаємодії між усіма учасниками освітнього процесу, піклування про професійний розвиток вчителя.
Навчання в ході тренінгів включає теоретичний курс, практичну групову роботу, навчання навичкам ефективної комунікації, основам групової динаміки і фасилітації, навичкам спостереження і рефлексії, супервізійний супровід роботи із кейсами. Це навчання не одного дня і не одного місяця, бо щоб стати професійним супервізором і коучем необхідно набути багато компетенцій.
Світлана Чернякова та Ірина Огорілко, розуміючи та усвідомлюючи всю відповідальність бути супервізорами та коучами, активно навчаються у професійних тренерів. Таку можливість треба використовувати максимально.
Після закінчення навчання та отримання відповідних сертифікатів Національного університету «Києво-Могилянська академія» фахівці Прилуцького центру ПРПП практикуватимуть підтримуючу супервізію як інструмент для профілактики професійного вигорання педагогів, а коучинг як отримання професійної підтримки.