Ваш браузер устарел. Рекомендуем обновить его до последней версии.

Комунальна установа "Прилуцький центр професійного розвитку педагогічних працівників" Прилуцької міської ради Чернігівської області

Замовлення консультаційЗамовлення консультацій

Консультацію можуть замовити працівники закладів освіти м.Прилуки



Анонси подій

Опублікувати в соціальних мережах

Відвідування сайту

Комунальна установа "Прилуцький центр професійного розвитку педагогічних працівників" Прилуцької міської ради Чернігівської області

Профілактика професійного вигорання педагога шляхом формування позитивного мислення

Опубликовано 08.06.2023

У рамках проекту професійного розвитку педагогічних працівників «Організаційно-методичний інструментарій для педагогів по впровадженню Державного стандарту базової середньої освіти на засадах Нової української школи», який реалізує КУ «Прилуцький центр ПРПП», психолог Центру Ірина Огорілко для педагогів ліцею № 7 – учасників пілотного запровадження Державного стандарту базової середньої освіти, 07 червня 2023 року провела тренінг «Профілактика професійного вигорання педагога шляхом формування позитивного мислення».

Чому саме педагогам ліцею № 7 було запропоновано опрацювати на тренінгу дану тему? Тому що вони – перші, хто іде шляхом запровадження освітніх реформ. Їм важко, в той же час – і цікаво. Вони здобувають досвід, яким користуються інші. Як відомо, правильні рішення виникають з досвіду. Досвід виникає з неправильних рішень. Так, той, хто йде першим, може робити помилки. Головне – вчасно це зрозуміти та відкоригувати свій шлях. Головне – вірити у свій успіх. А для цього треба позитивно мислити.

Інтерактивні вправи, підібрані психологом, мали за мету формувати позитивне ставлення вчителів до власної педагогічної діяльності; навчали технікам розвитку позитивістського мислення у контексті педагогічної діяльності; розвивали уміння знімати психоемоційне напруження, знервованість у процесі роботи з аудиторією здобувачів освіти; вчили оволодінню навичками глибокого пізнання і розуміння своїх емоцій та переживань. Загалом, психологиня вчила учасників тренінгу попереджати передумови для професійного вигорання та позитивно мислити на фоні психоемоційних проблем професійного характеру.

Переглянувши інформаційний відеоролик, учасники тренінгу не лише ознайомилися з основними показниками синдрому професійного вигорання, а й «приміряли» їх на себе. Потім педагоги проаналізували свій стан за допомогою методики «Синдром «вигорання» в професіях системи «людина-людина», дізнавшись, на якому рівні у них показники емоційного виснаження, деперсоналізації, редукції особистих досягнень.Тобто, спробували оцінити ризик власного вигорання.

Існує тісний зв'язок між вигоранням і задоволенням працею. Тому учасники тренінгу наступним кроком проаналізували чинники, які заважають отримувати задоволення від роботи. Говорили про індивідуальні та організаційні фактори. Об’єднані у дві групи педагоги склали перелік бар’єрів, які перешкоджають адекватному сприйняттю професійних реалій.

Бурхливі позитивні емоції викликала вправа «Ідеальна виробнича ситуація». Психолог запропонувала уявити, що педагоги самі створюють усі необхідні умови для хорошої роботи, та описати ідеальну ситуацію для своєї педагогічної діяльності. Потім визначилися, які із запропонованих ідей абсолютно реально можна впровадити?

За допомогою метафоричних асоціативних карток виконали вправу «Що робить мене вразливим?», обміркувавши у першій частині власні рамки, обмеження та обставини, які посилюють дію стресових чинників та сприяють виникненню професійного вигорання. У другій частині серед карток шукали ті, які підказували ресурсний шлях, яким варто пройти, щоб стати менш вразливими до професійного вигорання.

Між першою та другою частиною вищеописаної вправи педагоги переглянули короткометражний мультфільм «Баранчик» від культової анімаційної студії PIXAR, який розповідав історію пухнастого баранчика, який пишався своєю білосніжною шубкою і радів життю. Та деякі обставини змінили його життя. Але знайшовся інший герой мультфільму, який пояснив, що життя сповнене злетів і падінь. Та не варто засмучуватися і припиняти весело жити. І саме ці поради повернули баранчика до життя, сповненого активностей та радості.

Проговорили, що впливає на формування в людини позитивного мислення, яке значення у житті має позитивне мислення, що заважає мислити позитивно у трудовій діяльності?

Далі виконували вправи «20 крапок», «Позитивне бачення», «Незакінчене речення. Шукайте те, що наповнює вас радістю».

«Притчу про вчителя» не лише послухали, а спробували на собі деякі її практичні аспекти.

У кінці тренінгу психолог надала його учасникам поради щодо оволодіння технікою позитивного мислення.

Закінчився тренінг рефлексією, в ході якої психолог запропонувала педагогам ліцею № 7 знайти енергію, сили, натхнення для життя, для роботи, для руху, для дій. Допоміг їм у цьому набір метафоричних асоціативних карток «Бачити серцем». Кожний учасник в закриту вибирав одну картку із колоди. Після перегляду картки говорили, який малесенький крок вони можуть зробити уже сьогодні, щоб побачити саме себе у цій картинці? На іншому боці карток читали підказки, на що потрібно звернути увагу уже зараз.

Ірина Огорілко подякувала педагогам ліцею № 7, які увійшли у тренінгову групу, за роботу, за їхню активність, за зворотний зв'язок та побажала бути емоційно стійкими, позитивно налаштованими, ресурсними. І тоді у їхній педагогічній діяльності не буде місця для професійного вигорання.