В рамках співпраці Інклюзивно-ресурсного центру Прилуцької міської ради (ІРЦ) та Центру професійного розвитку педагогічних працівників Прилуцької міської ради (ЦПРПП) 29 листопада 2023 року відбулося ІV засідання постійно діючого семінару-практикуму асистентів учителів «Інклюзивна освіта. Гартування через навчання. Від «Чому?» до «Як?»» в режимі онлайн з теми «Підвищення професійної компетентності асистентів вчителів щодо роботи зі здобувачами освіти, які мають розлади аутистичного спектру».
Веб-зустріч розпочала Вікторія Кабанець, директор ІРЦ, яка висвітлила поняття «аутизм», що включає низку розладів аутистичного спектру (РАС), ознайомила з його видами (синдром Аспергера, синдром Ретта, Каннера, атиповий аутизм, ранній дитячий аутизм) та виділила загальні ознаки аутизму, характерні для дітей від трьох до вісімнадцяти років, пояснила причини виникнення даного порушення та супутні захворювання, які можуть супроводжувати аутизм. Також наголосила, що РАС не лікується медикаментозно, але супутні психічні розлади можуть і повинні бути ліковані. Багато симптомів, які зазвичай відносять до проявів аутизму, насправді є симптомами інших розладів, які значно погіршують стан особи з аутизмом.
В ході теоретичної частини семінару відбулося детальне обговорення питань роботи з дітьми з особливими освітніми потребами фахівцями (консультантами) ІРЦ та консультантом Центру ПРПП.
Наталія Кореняк, фахівець (консультант) ІРЦ, детально ознайомила присутніх з процесом адаптації особи з аутизмом до освітнього закладу, в якому функціонує інклюзивний клас, а Ольга Журавель та Марина Сірик, фахівці (консультанти) ІРЦ, надали методичні рекомендації щодо включення таких дітей до роботи з класом, подолання спалахів агресії. Пояснили прийоми роботи з дітьми, що мають РАС, радили застосовувати педагогіку партнерства в повсякденній роботі з дітьми, що мають особливі освітні потреби.
Консультант Центру ПРПП Тетяна Караулова презентувала для вчителів та асистентів вчителів рекомендації щодо індивідуального підходу до дітей з РАС, зупинилася на основних аспектах навчання даної категорії здобувачів освіти. Консультант наголосила на важливості співпраці дитини не тільки з різними спеціалістами, а й із батьками дитини. Обмін інформацією між батьками і педагогами є важливим елементом в процесі терапії та освіти дитини з аутизмом. Асистентам вчителів надала поради «Як перевірити знання учня з аутизмом?»
У практичній частині семінару для підвищення фахової компетентності педагога у роботі з учнями з ООП своїм досвідом роботи поділилися асистенти вчителів та вчителі закладів загальної середньої освіти міста Прилуки.
Алла Збавдень, асистент учителя Ліцею №9, розкрила питання співпраці педагога з дитиною, родиною та командою супроводу в процесі адаптації до освітнього закладу. Зазначила позитивні, негативні аспекти, проблемні моменти та шляхи їх вирішення.
Асистент учителя Ліцію №14 Любов Шкарлат детально поінформувала учасників семінару про нелегкий шлях педагогічної діяльності протягом шести років по формуванню навчальних, соціальних, комунікативних навичок у дитини з РАС.
Валентина Мажара, вчитель початкових класів Ліцею № 1, детально зупинилася на питанні співпраці педагогів з батьками дитини з особливими освітніми потребами.
По завершенню зустрічі з метою покращення та планування роботи постійно діючого семінару-практикуму на наступний рік, асистенти вчителів пройшли онлайн анкетування.