У вересні 2024 року Прилуцький центр професійного розвитку педагогічних працівників активно розпочав запровадження проєкту «Безпечний простір», що реалізується за підтримки державної служби якості освіти України спільно з Міністерством освіти і науки України, Національним університетом «Києво-Могилянська академія» та Австрійською агенцією з питань міжнародної мобільності та співпраці в галузі освіти.
Навчені тренери працюють з педагогічними працівниками закладів загальної середньої освіти міста Прилуки у чотирьох тренінгових групах. Директорка Центру ПРПП Світлана Чернякова провела тренінги зі своїми двома групами 10 та 13 вересня 2024 року.
16 та 17 вересня 2024 року психолог Центру Ірина Огорілко опрацювала з учителями перші два розділи програми «Професійне зростання та емоційна підтримка педагогів». «Самодопомога. Долаємо стрес самостійно», «Допомога колезі та робота в парі» – саме такою була тематика тренінгів.
До першої тренінгової групи увійшли вчителі ЗЗСО № 1, 2, 3, 5, 7. Друга група складалася з учителів ЗЗСО № 6, 9, 12, 13, 14.
Учасники тренінгів обиралися психологом Центру адресно. Це саме ті вчителі, які завжди були не байдужі до свого психоемоційного стану, мають бажання навчитися тому, як можна впливати на стрес та керувати ним. А головне, вони чітко усвідомлюють, що професійне середовище, в якому є можливість спиратися на підтримку колег, створює умови для постійного розвитку та підсилює життєстійкість педколективу. А це суттєво впливає на побудову безпечного простору в закладі освіти.
Тренінги були побудовані за стандартною структурою – вправи на знайомство, розроблення правил роботи в групах, очікування та побоювання, розгляд основної тематики тренінгів, практичні вправи з теми, підведення підсумків.
Перший крок тренінгу був про те, як долати стрес самостійно.
Вчителі часто зустрічаються з емоційним напруженням, яке спричиняє стан стресу на робочому місці. Учасниці тренінгів наводили приклади стресових ситуацій у педагогічній діяльності. Перш ніж вчилися самостійно долати стрес, методом «Мозкового штурму» розбиралися, що таке «стрес», «дистрес». Разом із психологом розібралися, яким є ознаки стресу (емоційні, поведінкові, фізичні); назвали близькі до стресу психічні стани, до яких належать синдром емоційного вигорання, синдром хронічної втоми та фрустрація. Особливу увагу звернули на те, що може бути стресовими факторами (стресорами). Психолог Ірина Огорілко наголосила, що найбільший стрес людина отримує, коли потрапляє в ситуацію, яку не може контролювати або впливати на неї. Тоді вона має вибір – зосередитися на проблемі або на власних емоціях та реакції і спробі їх контролювати. Саме на це і були спрямовані усі наступні вправи, які відпрацьовувалися практично.
Аналізували, який стрес та його фактори найпоширеніші на роботі; як реагують на стрес; характеризували «карту тіла», замальовувавши зони свого тіла, де відчувають напругу під час стресових ситуацій.
Працюючи в парах, згадували стресові ситуації, як на них реагували та що допомагало заспокоїтися та привести себе в норму.
Виконували вправа «Аптечка моїх ресурсів», «Моя аптечка ресурсів – інструкція до дії». Особливо емоційно учасниці підійшли до складання «Аптечки ресурсів від колег».
Допомагаємо колезі – це другий крок тренінгу.
Завданням вправи «Людина довіри» було створити характеристику-портрет такої людини. Проговорили про те, що у професійному колі важливо мати «людину довіри», яка буде достатньо близькою, щоб педагог у кризовій ситуації міг звернутися до неї. А ще бажано, щоб можна було побудувати декілька таких зв’язків у професійному середовищі – мати «людину довіри» для себе та були «людиною довіри» для когось із своїх колег.
Опрацювали п’ять кроків допомоги колезі: спостереження, заземлення, активне слухання, порада, завершення.
Емоційним вкрапленням у тренінги були вправи-руханки «Моя бразильська бабуся», «Боротьба спинами», «Міссіс Мамбл».
Зустрічі з вчителями були наповнені позитивними емоціями, активністю, щирістю. Через місяць у цьому ж складі тренінгові групи зустрінуться для проведення супервізії.
За декілька днів до проведення тренінгів психологом Центру Іриною Огорілко було створено групу «Тренінги. Безпечний простір» у застосунку viber. Обмін світлинами з тренінгів, обмін враженнями, побажаннями колегам – саме так продовжилося спілкування учасниць тренінгів у viber групі. Це є свідченням того, що опрацьована тематика не залишила нікого байдужим.
Фахівці Прилуцького центру ПРПП щиро вдячні начальниці відділу сім’ї, молоді та спорту Прилуцької міської ради Олені Чабак за надану можливість провести тренінги з учителями у приміщенні Молодіжного простору «DUMKA». Було надзвичайно комфортно і по-сучасному.