Враховуючи щорічне збільшення кількості дітей, які мають особливі освітні потреби, а також пріоритетність напряму інклюзивної освіти на рівні державної політики, ґарантування рівного доступу до якісної освіти і розширення практики інклюзивної освіти у закладах освіти, питання створення інклюзивного середовища, в якому всі діти мають можливість брати активну участь в освітньому процесі, здобувати якісну освіту та успішно інтегруватися у суспільство є надзвичайно важливим. Практичні психологи та соціальні педагоги мають ключове значення у цьому процесі, здійснюючи психологічний супровід як загальних груп учнів, так і окремих дітей з особливими освітніми потребами.
Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами – це діяльність фахівців психологічної служби, спрямована на створення комплексної системи психологічних умов, що забезпечують успішне перебування кожної дитини в конкретному освітньому середовищі. Ця робота здійснюється через виконання основних видів діяльності: діагностики, корекції, консультування, просвітництва, допомоги.
Про усе це йшла мова на засіданні професійної спільноти практичних психологів та соціальних педагогів ЗЗСО, ЦТДЮ, яке було проведено 19 лютого 2025 року. Практичний психолог, соціальний педагог Прилуцької гімназії № 2 Світлана Олексенко для своїх колег із закладів загальної середньої освіти провела тренінг «Створення інклюзивного середовища: стратегії і практики».
Учасники тренінгу актуалізували свої знання про нормативно-правову базу інклюзивної освіти, алгоритми діяльності членів команд психолого-педагогічного супроводу. Виступ Світлани Олексенко про проведення корекційних занять та наявність корекційних програм відповідно до нозологій дітей з ООП переріс в активний діалог з учасниками тренінгу, адже є багато спірних питань, на які важко знайти відповіді. До цієї розмови долучилася і заступник директора з навчально-виховної роботи Прилуцької гімназії № 2 Ольга Мальована.
Усі висловлювання фахівців психологічної служби базувалися на власному досвіді роботи як з дітьми з ООП, так і з їхніми батьками.
Практичний психолог Світлана Олексенко запропонувала колегам цікаві практичні вправи «Частини тіла», «Переваги і недоліки інклюзивної освіти», «Самопрезентація», «За» і «Проти»», «Біла ворона», «Ярлики», «Можливості обмежені, таланти – безмежні». Учасники тренінгу виготовляли нейропсихологічну гру «Кулачок, долонька, ребро».
Також активно використовувалися набори метафоричних асоціативних карток «Чарівна мить» та «Перетворення душі».
Учасники тренінгу отримали інформаційні листи, де було узагальнено усе те, про що варто знати та використовувати практичним психологам та соціальним педагогам при здійсненні психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами.
Психолог КУ «Прилуцький центр професійного розвитку педагогічних працівників» Ірина Огорілко як редактор електронного видання Центру «Професійний вектор» обговорила з фахівцями психологічної служби питання щодо друку матеріалів з досвіду роботи у березневому випуску газети.
Уже традиційно зустріч учасників професійної спільноти практичних психологів та соціальних педагогів ЗЗСО, ЦТДЮ була наповнена позитивними емоціями, психологічними активностями, ресурсними меседжами.
Прилуцький центр ПРПП вдячний адміністрації гімназії № 2 в особі директора Тетяни Сизенцової та заступника директора з навчально-виховної роботи Ользі Мальованій за розуміння важливості психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, за можливість провести засідання спільноти на базі Прилуцької гімназії № 2, а практичному психологу Світлані Олексенко – за підготовку та проведення тренінгу.



