НЕОБХІДНО:
- Любити свою роботу й учнів, яких вам довірили навчати й виховувати.
- Не дискредитувати свій авторитет – він повинен бути незаперечним.
- Посміхатися, особливо працюючи зі слабкими учнями.
- Постійно стежити за своїм мовленням.
- Бути добрим, але не добреньким; вимогливим і чесним щодо всіх учнів.
- Постійно дізнаватись щось нове із книг, журналів, телебачення, Інтернету; якнайбільше розповідати учням на уроці, не боячись, що вони не зрозуміють.
- Окрім традиційних форм роботи використовувати сучасні технології, не забуваючи про досвід учителів-новаторів, ноу-хау в роботі.
- Працювати під гаслом «Класна робота в зошиті учня не повинна мати помилок».
- Розвивати в собі важливу якість – вислуховувати учня до кінця, не підказуючи, не підводячи учня до правильної відповіді підказками.
- Не давати учням контрольних робіт, знаючи, що половина класу не впорається.
- Не демонструвати свою любов до окремих учнів.
- Пробачати витівки, не нагадувати наступного дня учневі про те, що трапилося.
- Нічого не забувати, щоб діти не могли сказати: «А Марія Іванівна забула».
- У жодному разі не висловлюватися про колег погано, не критикувати їх у присутності учнів.
- Співпрацювати із батьками як помічниками у роботі, не скаржитися їм принагідно на їх дітей.
- Одягатися ошатно, зі смаком, частіше змінювати робочий костюм.
- Намагатися працювати без негативних оцінок, адже такі оцінки вчитель ставить самому собі за невміння навчити.
- Не боятися брати участь у різноманітних конкурсах.
- Знати, чого вчити та як найкраще вчити.
- Завжди відстоювати своїх дітей, а не сварити їх привселюдно – це ваші діти, а ви – їхня шкільна мама.
- Ніколи не дозволяти дітям пліткувати про батьків, і самому також не сварити батьків при дітях.
- Пам’ятати, що кожний з учнів – це унікальна й неповторна особистість.
- Не забувати, що учень – не «чистий аркуш паперу», а особистість, яка має власний життєвий досвід, свої погляди й особистий досвід у вигляді емоцій, почуттів, переживань.
СЛІД НАВЧИТИСЯ:
- Варіювати голосом, берегти і намагатися не напружувати його.
- Обирати ті форми роботи, що допомагають досягти результату на уроці, а для цього потрібно відмінно знати методики викладання предмета.
- Розв’язувати будь-яку складну ситуацію.
- На уроці працювати зі слабкими й сильними учнями.
- Працювати над мовленнєвими помилками учнів не тільки на уроці, але й поза ним.
- Детально продумувати урок, але акцентувати увагу учнів не тільки на уроці, але й поза ним.
- Детально продумувати урок, але акцентувати увагу учнів на головному, тобто на тому, чого ви повинні навчити їх.
- Використовувати картки там, де вони доречні, а не під час фронтальної роботи із класом, де можуть і повинні брати участь усі учні.
- Берегти час на уроці.
- Організовувати урок у такий спосіб, щоб учні сказали: «Як швидко минув урок!»
Важливі моменти для виконання на «автоматі»
- Починати урок завжди вчасно.
- Завжди бути готовим до уроку.
- Приходити до класу хоча б за 15 хвилин до дзвінка, щоб перевірити стан кабінету, готовність дошки, учнів, зробити записи в журналі, відповісти на можливі запитання учнів тощо.
- Обов’язково записувати на дошці тему уроку й домашнє завдання; стежити, щоб усі учні записали домашнє завдання до щоденників.
- Розподіляти увагу в такий спосіб, щоб на будь-якому етапі уроку тримати в полі зору увесь клас, запитуючи учня, якщо він відволікається або розмірковує про щось особисте.
- Не зневажати записами на дошці, навіть нескладними кресленнями, малюнками, адже учень, яким би неуважним він не був, обов’язково перепише з дошки до зошита.
Самоосвіта
- Не боятися вчитися у своїх колег, в учнів, на семінарах і курсах, із книжок та журналів.
- Відвідувати уроки своїх колег, особливо в тих класах, де справи кепські. У такий спосіб можна знайти відповіді на багато нагальних запитань.
Підготовка до уроку
- Готуватися до кожного уроку творчо, придумуючи щоразу щось цікаве.
- Докладно розробити конспект одного або декількох уроків. Нехай вони відрізнятимуться від звичайних уроків за формою, методами, насиченістю, цікавою інформацією, дослідами тощо.
- Готуючись до уроку, краще розв’язувати всі завдання на окремих картках; причому завдання з одного підручника – на картках одного кольору, з посібника – на картках іншого кольору. У такий спосіб створюється корисна картотека – розв’язник.
- Обов’язково передплачувати методичні журнали й газети, вести картотеку статей.
- Готуючись до кожного уроку, визначити мінімальну добірку основних запитань, понять і тримати їх у полі зору учнів протягом усього уроку. Аналогічно в кожній темі визначити основні поняття, багаторазово їх повторювати впродовж усієї теми.
- Застосовувати на уроках принцип «Нехай ті, хто знають, розкажуть тим, хто не знають».
- Робочий кабінет повинен бути естетично оформлений, але не в яскраві кольори. У кабінеті вчитель повинен усе мати попідруч, щоб не займатися пошуком перед уроками або під час їх проведення. Це значно полегшує учителеві роботу з учнями.
(Використано матеріали навчального видання з серії «Золота педагогічна скарбниця» – О.М.Ворожейкіна. 100 цікавих ідей для проведення уроку. -Х.: Вид. група «Основа», 2011.)
Ірина Огорілко,
психолог КУ «Прилуцький центр професійного розвитку
педагогічних працівників» Прилуцької міської ради