Одним із найважливіших документів, який супроводжує дитину з особливими освітніми потребами у закладі освіти, є індивідуальна програма розвитку. Саме її створення є одним із найголовніших питань, які розглядалися асистентами вихователів інклюзивних груп на засіданні коучингу «Інклюзивна освіта в закладі дошкільної освіти» 11.04.2024р. Захід був проведений у формі методичного вояжу «Чотири факти про індивідуальну програму розвитку (ІПР) дитини з особливими освітніми потребами».
Консультант Прилуцького центру ПРПП Тетяна Зубко звернула увагу учасників заходу на перелік послуг, які надаються дитині відповідно до вимог ІПР; проаналізувала структуру документу; рекомендації ІРЦ; показники динаміки розвитку, адаптації та модифікації, які необхідно здійснити, враховуючи потреби дитини.
В ході роботи асистенти актуалізували знання про функції індивідуальної програми розвитку. Перш за все, це – комунікативна функція, яка спрямована на вирішення одразу кількох завдань. Насамперед, вона інформує всіх значущих для дитини осіб (зокрема батьків) про те, чому навчання дитини потребує розробки Індивідуальної програми розвитку. Співпраця команди фахівців забезпечує інформування батьків про потенційні можливості дитини, динаміку її розвитку та регулює комплекс суперечливих питань, які можуть виникати між батьками та вихователями у процесі навчання. Наступна важлива функція ІПР – це функція менеджменту. Окрім вичерпного переліку різних видів підтримки, додаткових послуг, адаптації та модифікації, необхідних для успішного навчання й розвитку дитини, в ІПР також слід визначити, чи потрібні дитині або її батькам додаткові консультації, допоміжний персонал та інші супутні послуги. В ІПР треба зазначити, які спеціалісти надають послуги цій дитині та яка щоденна тривалість таких послуг. Це дає змогу адміністрації закладу здійснювати кадровий розподіл чи планування. Ще одна важлива функція ІПР – забезпечення підзвітності. Адже вона є своєрідною угодою між ЗДО та батьками. Укладаючи її, ЗДО бере на себе зобов’язання виділяти ресурси для дитини.
Індивідуальна програма розвитку також слугує засобом моніторингу або контролю дотримання нормативних положень. Фахівець ІРЦ Марина Сірик акцентувала увагу учасників заходу на нормативно-правових документах, на які слід спиратися при розробці ІПР .
На завершення асистенти розробили «кроки співпраці в межах ІПР», що дасть змогу визначити конкретні освітні стратегії і підходи до освіти дитини з особливими освітніми потребами.