Ваш браузер устарел. Рекомендуем обновить его до последней версии.

Комунальна установа "Прилуцький центр професійного розвитку педагогічних працівників" Прилуцької міської ради Чернігівської області

Замовлення консультаційЗамовлення консультацій

Консультацію можуть замовити працівники закладів освіти м.Прилуки



Анонси подій

Опублікувати в соціальних мережах

Відвідування сайту

Комунальна установа "Прилуцький центр професійного розвитку педагогічних працівників" Прилуцької міської ради Чернігівської області

Позитивні практики роботи психолога Центру професійного розвитку педагогічних працівників під час війни

Опубликовано 28.03.2023

Основним завданням психолога Центру професійного розвитку педагогічних працівників є здійснення психологічної підтримки педагогів закладів освіти. Від початку повномасштабного вторгнення російських окупантів на територію України психолог КУ «Прилуцький центр професійного розвитку педагогічних працівників» Прилуцької міської ради Ірина Огорілко спрямувала вектор своєї діяльності у напрямку надання емоційно-психологічної підтримки, психологічної допомоги, інформування педагогічних працівників закладів освіти Прилук з питань збереження психологічного здоров’я та зміцнення емоційної стабільності під час війни.

На педагогів зараз покладається велика відповідальність – навчати дітей в умовах війни, створити для них простір безпеки. Але це зробити можуть лише ті педагогічні працівники, які самі є емоційно стабільними та психологічно витривалими. Завдання психолога Центру ПРПП – зробити педагогів такими.

У Прилуцькому центрі ПРПП робота з даного напрямку проводиться як у форматі живого спілкування, так і в інформаційному онлайн-полі.

На офіційному сайті Центру запроваджено роботу сторінки «Психологічна підтримка», де є рубрика «Психологічне консультування» http://pcprpp.uopmr.gov.ua/psihologichna-pidtrimka/psihologichne-konsultuvannya/ У даній рубриці розміщено для педагогічних працівників 21 консультацію з емоційно-психологічної підтримки під час війни. Зокрема, є такі теми:

  • Навчання в умовах війни: як здобувати знання під звуки сирен?
  • Топ-5 запитань до психологів під час війни.
  • Як зберегти своє психічне здоров’я в умовах війни.
  • Психологічне здоров’я: етапи переживання психологічної травми під час війни.
  • Приємні емоції під час війни та пошук вдячності.
  • Як навчати під час війни. Поради батькам та вчителям до 1 вересня.
  • Як наша психіка реагує на масові трагедії під час війни.
  • Як підтримати позитивний настрій у стані «очікування» тощо.

У перші місяці війни для більшого привертання уваги педагогічних працівників психолог для розміщення на офіційному сайті Центру у рубриці «Новини» надала 16 матеріалів інформаційно-просвітницького та консультаційного характеру з питань:

  • Як навчати під час війни: чекліст учителя на дистанційці.
  • В Україні стартував проєкт психологічної підтримки «Поруч».
  • Що допомагає жити під час війни?
  • Як виховати стійкість у воєнний час?
  • Як концентруватися на роботі під час війни?
  • Забезпечення психологічного супроводу учнів та педагогів.
  • Коротка пам’ятка для вчителів, які працюють із дітьми під час війни.
  • Методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій».
  • Ідентичність Я-людина і Я-вчитель в умовах війни. Мої ресурси та можливості та інше.

В електронному виданні Прилуцького центру ПРПП «Професійний вектор» http://pcprpp.uopmr.gov.ua/elektronna-gazeta-profesiyniy-vektor/ є постійна рубрика «Психологічна підтримка», яка містить матеріали з психоемоційної підтримки педагогічних працівників і яку веде психолог Центру. Зокрема, були розміщені такі матеріали: «Психологія воєнного часу або як зрозуміти та попередити можливий задум ворога з точки зору психології груп», «Квіти як терапевт та психолог», «Особисті кордони: де починаються й що робити, коли їх порушують», «Чи варто відзначати зимові свята в умовах війни?»

Психолог Центру у вайбер-чатах професійних спільнот, на офіційному сайті Центру ПРПП надавала посилання на Інтернет-ресурси, де можна педагогам пройти навчання на безкоштовних курсах, прослухати вебінари, завантажити посібники та методичні матеріали з емоційно-психологічної підтримки під час війни. За результатами анкетування педагогічних працівників, яке було проведене у грудні 2022 року, такою можливістю скористалися 95,1 % від загальної кількості педагогів, які взяли участь в опитуванні.

На серпневі педагогічні зустрічі психолог Прилуцького центру ПРПП підготувала інформаційні матеріали з питання психологічних аспектів організації освітнього процесу в умовах воєнного стану, з якими консультанти Центру виступили перед педагогами – учасниками професійних спільнот. Зокрема, основні тези із листа МОН України № 1/8794-22 від 02.08.2022 «Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році»; щодо курсу підвищення кваліфікації освітян «Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час та після завершення воєнних дій»; щодо застосування «Психологічних хвилинок» під час уроків/занять на етапі впровадження Державного стандарту базової середньої освіти.

В ході проведення декадника (08.09. – 16.09.2022 року) «Основні завдання шкільної команди педагогічних працівників в рамках реалізації Державного стандарту базової середньої освіти» психолог Центру провела групове консультування для педагогічних працівників усіх ЗЗСО, які працюють у 5-х класах, по питанню «Психологічні аспекти адаптації учнів 5-х класів», зосередивши їхню увагу на проведенні «психологічних хвилинок».

З цих питань психолог 19.09.2022 року виступала на місцевому телеканалі «ТІМ».

18.05.2022 року психолог Центру Ірина Огорілко для педагогічних працівників Ліцею № 7– учасників пілотного запровадження Державного стандарту базової середньої освіти провела групове психологічне консультування з питань формування потреби у безперервній самоосвітній діяльності, навичок самооцінювання, вироблення власного стилю роботи. Особлива увага була приділена здатності педагогів працювати в умовах змін, зокрема, змін як у галузі освіти, так і в нових умовах воєнного стану.

Діти з особливими освітніми потребами завжди потребували підвищеної уваги, адже їм непросто соціалізуватися та навчатися, а в умовах війни ця потреба зростає вдвічі. Саме тому психолог Прилуцького центру ПРПП попрацювала з педагогами з даного питання. Вона надавала педагогічним працівникам та фахівцям психологічної служби ЗЗСО посилання на перегляд серії вебінарів щодо психологічної підтримки дітей з ООП у закладах освіти, які проводилися у вересні-листопаді 2022 року у межах «Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки» за ініціативою першої леді України Олени Зеленської, МОН України та ГО «Підтримай дитину».

На сайті Центру у рубриці «Психологічне консультування» розміщена консультація на тему «Інклюзія під час війни: як підтримати дітей з особливими потребами?»

29 листопада 2022 року психолог Ірина Огорілко брала участь у семінарі-практикуму для асистентів вчителів закладів загальної середньої освіти, організатором якого був Інклюзивно-ресурсний центр. Для асистентів вчителів психологиня провела групове консультування з питання психологічної підтримки дітей з особливими освітніми потребами у закладі освіти під час війни.

Фахівці психологічної служби закладів освіти м. Прилуки допомагають педагогічним працівникам відшуковувати шляхи «психоемоційного виживання» в умовах війни. Затребуваними є психологи із якісною фаховою підготовкою. Саме тому психолог Прилуцького центру ПРПП одним із головних своїх завдань вбачає роботу з підвищення кваліфікації практичних психологів та соціальних педагогів.

Прилуцьким Центром ПРПП було підготовлено рекомендації щодо особливостей організації освітнього процесу в 5-х класах ЗЗСО м. Прилуки за Державним стандартом базової середньої освіти в умовах реалізації концепції «Нова українська школа» у 2022-2023 навчальному році (вих. № 01-04/08 від 15.07.2022). Психологом Центру у даних рекомендаціях підготовлено матеріал для фахівців психологічної служби ЗЗСО м. Прилуки «Забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні».

Також психолог Центру організувала роботу щодо залучення до проходження фахівцями психологічної служби закладів освіти онлайн навчання за програмами «Залучення психологів до кримінальних проваджень за участі дітей», «Діти та війна». Пройшли це навчання та отримали відповідні сертифікати 13 практичних психологів та соціальних педагогів – а це з усіх закладів загальної середньої освіти та Центру творчості дітей та юнацтва.

Прилуцький центр ПРПП залучив практичного психолога та соціального педагога Ліцею № 6 м. Прилуки до участі у проєкті «Психологічне та соціально-емоційне навчання для українських шкіл», розробником якої є організація GoGlobal за підтримки FCA – Finn Church Aid Foundation.

26.08.2022 року під час проведення серпневої методичної локації практичних психологів та соціальних педагогів ЗЗСО, ЦТДЮ у формі рефлексивної дискусії обговорили питання «Дорожня карта фахівців психологічної служби в умовах війни».

14.09.2022 року це питання психолог Центру опрацювала із практичними психологами закладів дошкільної освіти міста.

Під час групових зустрічей фахівців психологічної служби психолог Центру завжди проводить вправи, що дає їм можливість отримати психологічний, емоційний ресурс для подальшої роботи.

07.06. 2022 року психолог для практичних психологів ЗДО провела тренінг «Психотерапія для жінок, які прагнуть до любові та розвитку». Даний тренінг було заплановано провести у перші дні весни 2022 року, але життя внесло багато змін і змусило працівників Центру відкорегувати свою роботу. Саме тому форматом тренінгу була Zoom-конференція.

Доводилося працювати і в укриттях.

19 – 20 січня 2023 року Ірина Огорілко провела арт-терапевтичні практикуми «Арт-терапія: малюємо мандалу. Мандала «Точки опори» – ресурсна техніка».

Працюючи з фахівцями психологічної служби, психолог Прилуцького центру ПРПП завжди наголошує на важливості бути в контакті з собою та перевіряти, чи мають вони достатньо сил, щоб працювати, бо поки вони можуть контролювати свій психічний стан, вони мають ресурс, щоб допомагати собі та іншим.

Найбільше зворотного зв’язку від заходів з неформальної освіти психологічного спрямування можна отримати, якщо ці заходи проходять в режимі живого спілкування та «попадають» у потрібне місце людської душі.

Саме такими заходами стали тренінги «12 ефективних кроків: аналізуємо рік минулий та отримуємо ресурс на майбутнє», які провела психолог Центру Ірина Огорілко у грудні-січні з двома групами – практичних психологів ЗДО та працівниками КУ «Прилуцький центр ПРПП». Дані тренінги побудовані на рефлексії. Учасники проаналізували власний практичний життєвий досвід 2022 року – року, який став для усіх роком потрясінь, емоційного стресу, неочікуваних подій, до яких ніхто не був готовий. Але цей самоаналіз містив у собі ті грані свідомості, які допомогли вистояти та вижити, адаптуватися до подій війни; надали сили підтримувати себе та тих, кому потрібна була підтримка.

Прилуцький центр ПРПП разом із Державною службою якості освіти в Чернігівській області фахово та психологічно підтримували шістьох вчителів початкових класів ЗЗСО міста, які в 2022 році успішно пройшли сертифікацію. Для них 09 січня 2023 року провели педагогічний подіум «Сертифікація – 2022». А у грудневому випуску 2022 року електронного видання Центру «Професійний вектор» психолог Ірина Огорілко підготувала статтю «Навіщо сертифікація? Показати вчителям, які вони класні!», в якій задала педагогам цікаві запитання про сертифікацію.

15.02.2023 року Прилуцький центр професійного розвитку педагогічних працівників зібрав у педагогічній кав'ярні «Учитель року – 2023» цьогорічних конкурсантів «Учителя року – 2023», бо його працівники переконані – педагоги зараз, як ніколи, потребують професійної та психологічної підтримки, адже вони не лише навчають дітей, а ще й знаходять у собі сили брати участь у творчих випробуваннях. Психолог Центру з педагогами провела ряд вправ на рефлексію, в ході яких говорили про свій емоційний стан після конкурсу, звільнилися від психічного напруження та знайшли власний ресурс, при цьому подякували собі за те, що пройшли все це.

КУ «Прилуцький центр професійного розвитку педагогічних працівників» Прилуцької міської ради уже третій рік реалізує проєкт професійного розвитку «Професійне зростання молодого педагога «Малими кроками до успіху». Психологічну підтримку молодих педагогів здійснює психолог Центру Ірина Огорілко. Вона провела тренінги «Психологічне проєктування професійного становлення молодих педагогів» (26.10.2022 року) та «Розвиток професійної ідентичності як засіб професійно-творчого становлення молодого педагога» (20.02.2023 року), на яких, окрім психологічних аспектів тематики тренінгів, відпрацьовувала з молодими освітянами техніки відновлення внутрішніх ресурсів, володіння якими їм необхідне в адаптаційному періоді професійної діяльності в умовах війни.

Психолог Прилуцького центру ПРПП психологічно «опікується» і своїми колегами із Центру, адже вони, так як і переважна більшість українців, мають певні ознаки впливу подій війни на психоемоційний стан та активно працюють на своєму «освітянському фронті». Лише з початку 2023 року колективом Центру проведено більше сорока заходів з неформальної освіти з професійної та психологічної підтримки педагогів.

Це щоденні мотиваційні налаштування, рефлексія емоційного стану в кінці робочого дня за допомогою малювання на кожному дні великого настінного календаря. Базові навички турботи про себе та інших працівники Центру відпрацьовували на тренінгах: «12 ефективних кроків: аналізуємо рік минулий та отримуємо ресурс для успішного старту у рік майбутній» (06.01.2023 року), «Жіноче серце! Чи ти лід студений, чи запашний, чудовий цвіт весни?» (08.03.2023 року).

Психолог Прилуцького центру професійного розвитку педагогічних працівників Ірина Огорілко, спираючись на власну практику психологічної роботи з освітянами в період війни, переконана, що педагоги, відповідаючи за дітей в ситуаціях, пов’язаних з викликами війни, повинні уміти у разі необхідності стабілізувати власний ресурс, щоб бути позитивними, відкритими, доступними, чуйними, а уже потім продовжувати роботу з дітьми. На це треба звертати увагу. Цьому треба вчити. Про це слід пам'ятати.