Соціально-психологічна платформа комунікацій «Генерування ідей, навчання та поширення практик», на основі якої працює спільнота практичних психологів та соціальних педагогів ЗЗСО та ЦТДЮ, – це організація роботи фахівців психологічної служби у форматі заходів з неформальної освіти. Це зустрічі, на яких генеруються цікаві ідеї, відбувається навчання нових методик та методів надання психологічної допомоги та здійснення соціально-психологічного супроводу учасників освітнього процесу, обмін досвідом, поширення позитивних практик, супервізія та інтервізія.
10 березня 2023 року практичний психолог Ліцею № 6 Юлія Назарина запросила своїх колег взяти участь у діловій грі «I am a psychologist – I am a social teacher». Автором ідеї провести саме ділову гру є психолог Прилуцького центру професійного розвитку педагогічних працівників Ірина Огорілко. Вдало втілила цю ідею Юлія Назарина – практичний психолог вищої категорії, «практичний психолог-методист».
Що ж із цього вийшло? А вийшла не просто гра, а рефлексія, занурення у професію.
Учасники гри перевірили свої знання про основні нормативні документи щодо діяльності психологічної служби в системі освіти, опрацювали основні положення професійного стандарту «Практичний психолог закладу освіти», визначили основні вектори власної освітньої траєкторії.
А відбувалося усе це через вправи, виконання яких викликало в учасників гри цікавість та емоційне піднесення, адже згадували, яким чином потрапили у професію, як починалося професійне становлення, хто надихав та підтримував.
Творчо та креативно підійшли до створення моделей «Який практичний психолог» та «Який соціальний педагог». Зображали малюнками, схемами, асоціаціями. Навіть співали. І все було так вдало підмічено, що викликало хвилю позитивних емоцій. Дійсно, ми такі, психологи та соціальні педагоги – педагогічні працівники, але абсолютно відмінні від просто вчителів.
У п. 1.8. професійного стандарту відмічено, що професійна діяльність психолога пов’язана з високим рівнем психофізіологічного та емоційного навантаження під час виконання трудових функцій. Методом мозкового штурму з’ясовували, чому це саме так. Згадували реальні ситуації з професійної діяльності.
Не залишилося без обговорення і питання про роль практичного психолога та соціального педагога у створенні психологічно безпечного освітнього середовища у закладі. Робота з даного напрямку набула особливого значення саме зараз – у період війни.
Учасники гри опрацювали загальні та професійні компетентності, через які реалізуються трудові функції.
Трудовим функціям приділили найбільше уваги. Об’єднавшись у групи, створили «Карти інформації». Кожну із семи трудових функцій «розклали по полицях»: як реалізуються у практичній діяльності; чим важливі для освітнього середовища; яку користь приносять для професійного розвитку. Представлення групами своєї трудової функції були у різному форматі та у різному баченні. Цим і стала дана вправа дуже цікавою.
Практичний психолог шостого ліцею Юлія Назарина у професії психолога майже тридцять років і до того ж в одному закладі освіти. Мабуть це допомогло їй підготувати та провести ділову гру для своїх колег так професійно, уміло, творчо – в усе, що прожила сама як висококласний фахівець психологічної служби, зуміла занурити як молодих колег, так і колег з великим досвідом роботи.
Ідея проведення ділової гри саме у такому форматі та саме такого змісту виправдала себе на усі сто відсотків.
Обмінялися позитивною енергією, отримали ресурс, попередили професійне вигорання, перевірили себе на «профпридатність».